Akne Maceram ve Roaccutane -1

<<< For English, click here.>>>

Sivilcesi olan herkese soyleyebilecegim ilk ve en onemli sey bunun bir cilt hastaligi oldugu, ve kesinlikle tedavi edilmesi gerektigi. Siz daha farkina varamadan su anki yasaminizi ve ilerideki yasaminizi kabusa cevirebilir. Nasil agriniz varsa doktora gidiyorsaniz, sivilce icin de doktora gitmeli ve uygun sekilde tedavi gormelisiniz. Gul suyuyla, acne patch'leriyle, kukurtlu sabunla akneyi geciremezsiniz. Tabii ki herkesin durumu ayni degil, ama kendi kisisel tecrubemden soyleyebilecegim sey bu isin caresinin Roaccutane oldugudur. Ama oncesinde daha net belli etmem gereken sey, kadinlarin regl oncesi cikardigi 1-2 sivilce ya da T bolgesindeki yaglanma ya da ergenlikte tek tuk cikan sivilceler degil. Bahsettigim sey akne dedigimiz, tutarli sekilde surekli cikan, bazilari can acitan, bazilari kirmizi bazilari beyaz olan, yuzde, sirtta ya da vucudun baska yerlerinde uzun sureli varligini surduren pislik igrenc tomurcuklar. Bu serefsizlerin biri gecse biri cikar, bazen kullandiginiz seyler ise yararmis gibi olur heh geciyor dersiniz, ama bir ay sonra tekrar cikarlar. Iste size bilimsel aciklama.


Bu guzel giristen sonra kendi sahsi tecrubemi ve sivilceyle olan savasimi anlatmak istiyorum. Benimki ergenlik sivilcesi degildi. Hatta butun ergenligimi porselen gibi bir ciltle atlattim. Arkadaslarimin sivilceleri cikiyordu, bana cok manasiz geliyordu. Sivilceye olan takintilari da manasiz geliyordu cunku benim gozume o kadar batmiyordu. Insan yasamadan anlamiyor gercekten. Universite 2. sinifta sivilcelenmeye basladim. Bunun sebebi tam olarak bilinmemekle birlikte asiri stresli bir donemime denk gelmesi bence tesaduf degildi. Zamanla sivilceler artti ve canimi sikmaya basladi. Artik arkadaslarimin hemen hemen hicbirinde sivilce yoktu, benimki gibi olan hic yoktu zaten. Gittigim bir iki dermatolog Imex, SixEx gibi bende asla ama asla ise yaramayan seyler veriyorlardi. Imex ve SivEX'i kucukken 1-2 cikan sivilcelerim icin gittigim dermatologlar da vermisti, zaten ne versinler o kadar sivilceye. Velhasil, ben bir kac doktor gezdim bu sekilde. Ama kendi basima da baya isler yaptim. Baskasina yazilmis sivilce ilacini bile kullandim. Ki ilacin asiri bir deri kaldirma ozelligi varmis, yanik gibi gezdim etrafta. Siz boyle bir mallik yapmayin, kendinize yazilmayan ilaci kullanmayin. Dahasi, surekli cildim icin bakim urunleri kullaniyordum. Bunlar eczanelerde satilan dermokozmetik urunleri dedigimiz recetesiz alinabilen yuz yikama jelleri, topikal sivilce jelleri, yuz kremleri vs. Kullandigim ve ise yaramayan ilaclarin listesini yazsam baya uzar. Ilk aklima gelenler:

Isotrexin - yuzunuzu asiri kurutan, cok az surmeniz gereken, surdukten sonra gunese cikmamaniz gereken, hatta kullandiginiz surece gunduzleri gunes kremi kullansaniz iyi olan bu krem, bende hicbir ise yaramadi.

Benzamycin - Eczaciniza karistirtmanizin daha iyi oldugu beyaz bir krem. Yine gunes konusunda dikkatli olmalisiniz ama Isotrexin kadar ciddi degildi diye hatirliyorum. Bende yine bir ise yaramadi.

Imex - Fondotenden ucuz bir kapama opsiyonu. Bunu vererek insanlara neden vakit kaybettiriyorlar gercekten anlamiyorum. Sadece ergenlik doneminde az sivilceli genclere sivilceleri konusunda bir sey yapiyormus izlenimi vermek icin ve fondotenin yasak oldugu liselerde ozguven tazeletmek icin verilebilecek bir ilac bence.

SivEx - Bunu gercekten anlamadim... Cok onceleri kullandim ama bir ise yaramadigini soyleyebilirim.

Gibi gibi... Bu liste uzar gider ve adini hatirlamadigim bir suru ilac daha var. Ha bir de dermatologlarin favorisi Tetra grubu antibiyotikler. Bunlardan bana 4 kutu recete edip mide koruyucu yazmayan ama muayene ucreti 4 sene once 400 lira olan da bir doktor vardi. Hah hatta onu anlatmadan olmaz... Bu doktor cok cok meshur herkesin cilginca ovdugu bir dematolog. Kendisi kolsuz Agop olarak biliniyormus. Universite 3. sinifta Amerika'ya gitmeden su sivilcelerimi bi gecireyim yeaa seklinde ailemi ikna ederek bu doktordan randevu aldim. Cok heyecanliydim cunku dusunsenize adam sackiran sedef falan tedavi ediyordu, benim sivilcelerimi ohoo hop diye gecirecek seyi yazacakti. Ha bu arada kredi karti gecmiyordu, nakit aliyordu ucretini. Hatirladikca asabim bozuluyor. Neyse efendim ben iceri gectim, bana senin sikayetin ne dedi. Bu sirada yuzumda 10 tane falan aktif sivilce ve 10dan fazla sivilce izi var. Dedim sizce ne? Sivilcem var gormuyor musunuz. Sen bunlara sivilce mi diyorsun dedi. Acti dermatoloji atlasindan bana les gibi seyler gosterdi, haline sukret dedi. Sen cok guzel bir kizsin tarzi abuk sabuk seyler (herkese soyluyormus internette ufak bir arastirmayla ozel olmadiginizi anlayabilirsiniz) soyledi, sonra da bunlar gecmez dedi. Agladim. 20 yasimda sonsuza dek sivilcelerle gezecegimi dusunerek agladim oracikta. Bana Fenerbahce'den falan bahsetti sanirim o sirada. Sana Roaccutane kullan gecer derler, garantisi yok kullanma, evlenince gecer derler inanma (???) dedi. Neyse ki etrafimda evlenince sivilce gecer diyen kimse yok. Bir de recete yazdi. Bu receteyi asagidaki eczaneden yaptirabilirsin dedi. Ciktik, 400 lirayi odedik, eczaneye girdik. Iki tane sise hazirlandi, bunlardan birini gece birini gunduz sureceksin demisti. Gece surecegim sisede sulfur vardi. BRAVO!! INANILMAZ! GERCEKTEN KIMSENIN AKLINA GELMEMISTI! KUKURTLU SABUN KULLANMAK ICIN 400 LIRA VERDIM. Hatirladikca o kadar sinirleniyorum ki. O adam bana orada Roaccutane verseydi, ya da kizim ben bir seyden anlamiyorum gordugun gibi, sen git baska doktora deseydi, yuzum su an farkli bir halde olurdu. Neyse aradan onca zaman gecmis, musterisi bol bir doktor zaten. Takilsin ne diyeyim. Ama gercekten bir insanin gelenlerin %90'ina cok guzelsin sen takma bunlari diyerek nasil efsanevi bir doktor oldugunu anlamis degilim. Benim tip diplomam olsa demek neler yapicam. Evet devam edersem ayni zamanda Tetra antibiyotik vermisti ve ben cehaletle bunlari mide koruyucusuz aldigim icin midemin de icine biraz edilmisti afedersiniz. Bu antibiyotiklerin de cevremde kimsede bir ise yaradigini gormedim.. Azitro vs. de dahil. Receteye yazdigi karisimlari ordaki eczaneden 120 liraya, evin ordaki eczaneden 25 liraya yaptirdik bu arada. Onu da not duseyim. 

Simdi ben buradan alir, insanlarin profesyonel yetenekleri ve bilgilerinden ziyade pazarlama yetenekleriyle nerelere nasil geldiklerinden ve kendinerini nasil basarili olarak tanittiklarindan baslardim da, sayfa sayfa yazi cikar buradan. Akneyle de alakasiz olur o yuzden girmicem. Ama is dunyasinda cok var bunlardan..

Bana Roaccutane yazan doktorumla tanisana kadar arada azaplarima devam ettim. Zaten bu blog da o donemi kapsiyor, denedigim seyleri ve yorumlarimi gorebilirsiniz. Ama hicbiri asla kesin cozum olmaya yaklasmiyordu bile. Sonra kafama koydum, dedim Roaccutane'a baslicam ben. Okudum arastirdim forumlardan, herkes memnun. Cok agir yan etkilerinden de bahsediyorlar ama her seyi goze aldim. Is hayatina baslamisim, 23 yasima gelmisim hala sivilce var yuzumde. Olacak sey degil. Doktorumdan randevu aldim. Hayatim degisti diyebilirim. Hemen degil ama, cunku gittigimde bahar aylarindaydik ve ekim gibi gelmemi istedi. Roaccutane gunes varken kullanilacak bir ilac degil. Tamam dedim, o sirada denemem icin antibiyotik ve krem yazdi. Bir ise yaramayacagini biliyordum, zaten o da Roaccutane icin uygun bir hasta oldugumu soylemisti ama dedigim gibi beklememiz gerektigi icin arayi bos gecirmemek adina bir tedavi denedik. Roaccutane'i 25 yasin altinda sivilcesi iz birakan ve 25 yas uzerinde sivilce cikaran insanlara verdigini soyledi.

Fakat benim sansim bu, ekim ayina dogru bende garip bir sey oldu. Kasinmaya basladim. Once ust bacaklarim, sonra karnim ve yan taraflarimda kirmizi kirmizi benekler cikip asiri derecede kasinmaya basladi. Doktoruma gittim, Pityriasis Rosea (Gul Hastaligi) teshisi koydu. Normalde kendi kendine gecen bir hastalikmis ama benimki asiri kasintili turdendi. Igne, hap, krem hepsini kullanmama ragmen geceleri uyuyamiyordum, sabahlari da kasinarak uyaniyordum. Gercekten hayati kabusa ceviren, akneyi falan her seyi unutturan bir hastalikti. Ve tabii ki sebebi belli degildi... Mantar, virus, bakteri ya da alerji degil, sebebi bilinmiyor, bulasici degil. Asiri stresli bir donemime denk gelmisti ama bu da sivilce baslangici gibi. Benim semptomlarim 2-3 haftada gecmeyince ve hayatim kabusa donunce once biyopsi yapildi (cok basit bir islem) sonra da fototerapiye basladik. Fototerapi gercekten cok iyi geldi ve kasintiyi cozdu. Fototerapi tamamen zararsiz, gunes isinlarinin yararli olanini vucuda veren bir islem. Solaryum gibi (hic girmedim ama) bir makinenin icine ayakta giriyosunuz. Girmeden once butun benleriniz hemsireler tarafindan bantlaniyor, cunku benlerin gunes isigi gormesi istenen bir sey degil. Sonra 1 dk ve artan surelerde haftada 3-4 kere bu makineye giriyordum. Olay bu sekilde cozuldu, ama haliyle fototerapiye girerken Roaccutane'a baslayamazdik. Bitmesini bekledik aylardan araliga denk geldi. Hatta Roaccutane takip kartimi buldum simdi, tam olarak 16 Aralik 2014'te baslamisiz.

Ben tedaviye basladigimda 50 kiloydum (hala oyleyim) bu yuzden dusuk dozda baslayip yavas yavas artirdik. Ben zaten yan etkilerden cok korktugum icin yavas baslamak isime geldi. Bu ilacin dozu kilonuza ve sivilcenizin durumuna gore size ozel olarak ayarlaniyor. Doz hesaplamasini doktorunuz yapacak, ve sizin de buna tamamen uymaniz gerekiyor. Her ay duzenli kan tahlillerinizi yaptirmaniz gerekiyor. Zaten tahlilden once ilac recete etmeyecektir doktorunuz. Total Kolesterol, HDL Kolesterol, LDL Kolesterol, AST, ALT, Trigliserid gibi karaciger enzimlerimle her ay Hemogram da bakiliyordu. Bu tahliller icin sabah acligi gerekiyor.

Roaccutane'dan once:
Roaccutane kullanmaya başlamadan önce

1. Ay (16 Aralik 2014): Gunde 1 tane 20 mg'lik kullandim. Yan etkilerden ilk gordugum dudaklarda asiri kuruma ve ellerimde catlamaydi. Ozellikle benim gibi vucudu kuru bir insansaniz vucut kurulugu ilk vuran yan etkilerden oluyor. Fakat ayni zamanda ilk ay Roaccutane cildimi guzellestirmeye de baslamisti. Genelde bir dokuntuye hazir ol derler, ki doktorum da demisti, ama ben ilk ay dokuntu yerine gittikce guzellesen bir ciltle karsilastim. Hep boyle devam edecegini dusunuyordum, oyle olmadi.

Daha dusuk cozunurluklu bir kamera tabi, daha guzel cikmis cildim ama yine de fikir verir. Yuzum isildamaya baslamisti:
Roaccutane kullanmaya başladıktan 1 ay sonra

2. Ay (Ocak): Gunde 1 tane 20 mg'lik 1 tane 10 mg'lik kullandim. Totalde gunde 30 mg dozuna ciktik. Bu safhada kusmalari gormeye basladim. Yuzum gercekten de coskun bir kusma donemi yasadi ama simdiye kadar gormedigim bir sey degildi. Ayrica yuzum asiri derecede kurumaya da baslamisti ama doktorumun yazdigi urunler cok yardimci oldu. Hayatimda ilk kez yuzum kurudugu icin de cok mutluydum.
Roaccutane kullanmaya başladıktan 2 ay sonra

3. Ay (Subat): Gunde iki tane 20 mg'lik sabah aksam almaya basladim. Total dozda 40'a ciktik. Bu ana kadar ilaclari hep birlikte iciyordum ama bu noktadan sonra ayirmaya basladim. Sabah aksam ayni saatlerde almaya calistim ama antibiyotik kadar dikkat etmedim. Kusma devam ediyordu.

 Roaccutane kullanmaya başladıktan 3 ay sonra

4. Ay (Mart): Sabah 20 mg aksam 20 mg seklinde devam ediyorum. Cildim de kusmaya devam ediyor. Bu siralar hic gecmeyecegini dusunmeye basladim. Cunku hem yan etkiler agirdi, hem de sonuc alamiyor gibi gorunuyordum. Doktorum normal oldugunu soyledi, devam ettik.

Roaccutane kullanmaya başladıktan 4 ay sonra

5. Ay (Nisan): 50 mg'a ciktik. Sabah aksam ayri aliyorum.Bu donem insanlar `yuzun isildiyor` tarzi seyler soylemeye basladilar. Gercekten de cildimde asiri bir aydinlanma vardi. Siyah noktalarin gitmis, genel bir puruzsuzluk gelmisti. Yani sadece lop lop buyuk sivilceler kalmisti. Onlar da sonmeye karar vermis gibi duruyorlardi... Bunlar hala kusma doneminde cikan sivilceler. Gercekten her fotografta o azman sivilceyi gorebilirsiniz.

Roaccutane kullanmaya başladıktan 5 ay sonraRoaccutane kullanmaya başladıktan 5 ay sonra
6. Ay (Mayis + Haziran): Baslangicim ay ortasina denk geldigi icin bitisi de haziran sonlarini buldu. Benim sansima 2015'te yaz gelmek bilmedi ve Haziranda hava cok gunesli degildi. Zaten ofiste calistigim icin cok buyuk bir sorun olmuyordu. Ogle yemegine cikmadan once gunes koruyucu suruyordum. Tedavinin temmuza sarkmamasina ozen gosterdik.

Son doktor randevuma gittigimde yuzumde dev ve koyu renkli izler vardi.
Acikcasi tedavinin bu sekilde bitmesi beni baya uzmustu. Normalde Roaccutane kullanan insanlarin yuzleri tedavi sonunda puruzsuz ve izsiz oluyordu, benimkinde izler kalmisti. Hem gocuklukler hem de renkli izler. Gocuklere Roaccutane'in yapacak bir seyi yok malesef, ama renkli izlere de iyi geliyor. Doktorum bazi bunyelerin tedaviye tam olarak cevap vermedigini, benim de onlardan biri oldugumu soyledi. Ama roaccutane'in etkileri devam edecek ve daha iyi bir hale gelecek cildin dedi, oyle de oldu.  Gercekten de zamanla izler hafifledi ve cildim stabil bir hale geldi. Artik sadece pms doneminde 1-2 sivilce cikariyorum... Cildimdeki Roaccutane isiltisi tamamen olmasa da gitti, ama eski halimden cok cok daha iyiyim. Gercekten tedaviye degdigini ve yine olsa yine yapacagimi soyleyebilirim ozetle. Ayrica doktorum ilerki yaslarda uygulanan Roaccutane tedavisinde daha iyi sonuc alindigini ve gerekirse benim de yeni bir doz uygulayabilecegimi soyledi.

Roaccutane kullanmaya başladıktan 6 ay sonraRoaccutane kullanmaya başladıktan 6 ay sonraRoaccutane kullanmaya başladıktan 6 ay sonraRoaccutane kullanmaya başladıktan 6 ay sonra


Tedaviden 1 ay sonra:
Roaccutane tedavisinden 1 ay sonra

Tedaviden 2 ay sonra:
Roaccutane tedavisinden 2 ay sonra


Eylul 2015:
Roaccutane tedavisinden 3 ay sonra

Ekim 2015:
Roaccutane tedavisinden 4 ay sonra

Zorlu bir yolculuktu. Simdiye kadar kullandigim en agir ilacti. Hakkinda cok fazla sey okumustum ve her seyi bekliyordum acikcasi. Bekledigim kadar kotu olmadi. Tedavi suresince ve sonrasinda kullandigim urunler, tedaviye nasil karar verdigim, tedavi sirasinda neler yaptigim, gordugum yan etkiler vs. bir sonraki yazida. Umarim bu yazinin birilerine faydasi dokunur ve umut olur. Sivilce gercekten cagimizda hala kesin caresi bulunamamis ve insani psikolojik olarak cok etkileyen bir hastalik. Kendi ya da yakinlari bu yoldan gecen herkese kolayliklar diliyorum. 

Share:

0 yorum